Carl Jan Granqvist om mat och demokrati

Detta med bruksanvisningen till "enheten" är helt fantastiskt roligt! Vi vred oss av skratt när Linda läste högt. Absurt verkligen. Svaret kommer snart...

Något helt annat idag, nämligen Carl Jan Granqvist. När jag först såg och hörde honom för tusen år sen, var han mest löjeväckande i mina ögon. Men pö om pö har jag ändrat uppfattning och idag tycker jag att han är en klok humanist värd att lyssna på. Häromdagen bläddrade jag (!) i Svenska Kyrkans Tidning (!) och se där var ett litet reportage om Carl Jan och hans förhållande till kyrkan. Bland annat sa han följande, vilket jag finner vist och välformulerat, om måltider:

"min idé om måltiden som en plattform för det humanistiska samtalet. Under den goda måltiden löper samtalet fritt och deltagarna gläds åt det de äter och åt bordsgemenskapen. Den goda måltiden väcker och förstärker samhörighet och empati, som skapar förståelse och respekt för varandra. Denna respekt för andra är en social och ideologisk grund för det lika människovärdet och demokratin. Det är därför den goda måltiden är så viktig i ett demokratiskt samhälle."

Så - låt oss äta oss till ett demokratiskt samhälle!

P.S. Hela artikeln finns att läsa i SKT 18 juni 2009, eller på nätet.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Kloka ord!



Klipp klipp

Anna

2009-06-24 @ 10:50:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0